|
Mota
manipulatören i grind
Jag ber om ursäkt om det låter förmätet, men
jag har sällan missnöjda kunder. Trots det hände det för något
år sedan att en kund inte var helt nöjd. Jag hade blixtinkallats till
en föreläsning där den tänkte föreläsaren hastigt blivit sjuk.
Ämnet var "hantera besvärliga människor" och auditoriet bestod
av ett hundratal arbetsförmedlare. Min vana trogen inleder jag
med att säga; vi har nu dryga två timmar
tillsammans, vill ni veta hur ni hanterar besvärliga människor,
eller hur ni kan slippa dom för resten av ert liv? Alla skrattar
och jag kör på som vanligt.. det sista alltså.
Som sagt, kunden blev inte nöjd. Dom hade beställt en
föreläsning om tekniker och knep i hur att hantera besvärliga
människor, inte en "pseudopsykologisk grundkurs i allt som vi
redan vet". Nu tänker du; han kan göra fel även han.. mänskligt.
Jag säger; tack.. låt mig gottgöra i alla fall några nu genom
att ge "knepen". :)
Ett av många besvärliga beteenden är det manipulativa.
Manipulation i sig har många former, och jag kan omöjligt gå
igenom alla här, utan väljer den vanligt förekommande
härskartekniken.
Att det över huvud taget finns en modell i ämnet är baserat på
följande; vi blir inte manipulerade, vi låter oss manipuleras.
Modellen jag kommer presentera här går från förståelse till
handling, allt enligt de tre stegen nedan.
Steg 1: förstå
manipulatören -
varför?
Majoriteten av manipulatörer agerar
instinktivt. Dom manipulerar, i alla fall försöker, omedvetet.
Någonstans i livet har dom lärt sig att det ger en vinst - att
det bär frukt i förlängning. Dom gör det inte för att vara
elaka, eller av ondo så att säga. Dom gör det för att dom tex
lärt sig att; antingen kör jag över dom, eller så kör dom över
mig.. och då föredrar jag det förstnämnda.
Steg 2: förstå
manipulatören -
hur?
Manipulatören vill uppnå en av tre saker
med målpersonen.
- att du underkastar dig. (direkt vinst)
- att du tappar fattningen och bli osäker. (indirekt vinst)
- att du blir upprörd/arg/förbannad - ur balans. (indirekt
vinst)
..och oavsett vilken av de tre dom uppnår har dom alla essen i ärmen för att möta
detta.
Så
vad kan vi göra.. hitta motmedel? Ja, men framför allt att svara på ett
sätt som dom inte förväntar sig.
Steg 3: att ge svar på
tal - vad?
De fyra motmedlen är framför
allt baserat på din självkonfidens i den rådande kontexten. Det första är enkelt,
medan de senare är svårare. Så allt hänger på hur långt ner du
känner dig komfortabel att gå?
Motmedlen kan också ses som eskalering, fungerar inte den första
tar man till den andra osv. Vi börjar uppifrån (lättare=liten inverkan) och rör oss
neråt (svårare=större inverkan).
1. Ignorera
Jag fortsätter som om manipulatören aldrig sagt
något.
2. Reflektera
Jag bekräftar manipulatörens drag men fortsätter med mitt.
3. Korrigera
Jag bekräftar manipulatörens avsikt och hänvisar tillbaka till
sakfrågan.
4. Påtala
Jag påtalar manipulatörens drag och avsikt, och ifrågasätter
dennes agerande.
Ett exempel ur levande
livet
Jag ger här ett exempel på hur jag
skulle använda de fyra motmedlen. Det är alltså inget manus för
alla att använda, utan bara för att exemplifiera motmedlen.
Du måste alltså hitta "ditt sätt".
En grund för att ge de fyra motmedlen maximal effekt är att
agera assertivt, att agera bestämt och ödmjukt. I följande
inspirationsbrev kan du läsa mer om hur att agera assertivt:
http://www.loven.se/infobrev/2009/nummer_3_2009.htm
Scenario
Under ett projektmöte försöker en av mina kollegor att utmana
min kompetens a la klassisk härskarteknik.
Kollega:
Det märks att det är du som utformat förslaget.. *suck*
Jag: (ignorerar)
Mm.. sen tänkte jag i alla fall att...
Kollega:
Men seriöst.. tror du på det här själv?
Jag: (reflekterar)
Absolut gör jag det, annars hade jag inte lagt fram det. Mitt
förslag är alltså att...
Kollega:
Var inte du involverad i Danmarksprojektet.. som sket sig?
Jag: (korrigerar)
Danmarksprojektet var uppskattat om än inte en succé, och det
har lärt mig mycket som jag tar med mig i det här projektet. Så
det beslut vi ska ta idag är huruvida...
Kollega:
Danmarksprojektet var kanske uppskattat av några, men långt
ifrån alla..!
Jag: (påtalar)
Ditt intresse för Danmarksprojektet kan du stilla genom att
ta del av uppföljningen som ligger på Intranätet. Nu känner jag
dock att dina tvivel mer handlar om mig som person, vilka du och
jag kan diskutera vid ett separat möte, ska vi ses om det
imorgon.. förmiddag eller eftermiddag?
Outro
Det är ytterst sällan jag behöver
använda motmedel idag. Anledningen är att jag utvecklat (och
också tränat på) ett förhållningssätt som minimerar viljan hos
andra att försöka manipulera mig. Och det är det här jag
insisterar på; motmedel går på symptomen, medan förhållningssätt
går på orsaken till symptomen.
Sprida Lövéns ord?
Aslutningsvisv vill jag be dig om en
tjänst. Om du gillar det här brevet och har Facebook, öppna
brevet i en Internetläsare och klicka på "dela" här till höger.
Du som redan läser det här på Facebook... du vet vad du kan
göra. :-) |
|
|
Lövén levererar sällan det kunden vill
ha.
Vi tar reda på vad kunden behöver och ser sen till att i
första hand leverera just det.
Vill ni ha ett trevligt avbrott i
vardagen?
..ring någon annan. Vill ni ha utveckling och resultat -
ring Lövén!
En dålig kapten skyller på väder och vind, eller rent av
manskapet.
En bra kapten lär sig segla.
Har Er organisation inte tid med
utbildning och konsulter?
...då är ni i desperat behov av Lövéns
effektivitetsutbildningar.
Kontakta oss omgående!
Fördelarna med organisations-interna
utbildningar kontra publika kurser
Fördelarna med organisations-interna utbildningar kontra
öppna kurser är flera. Till exempel att få rätt innehåll, i
rätt tid, till rätt pris.
Läs mer här >>
Administration av det här brevet
Vill du läsa äldre inspirationsbrev,
avregistrera dig eller få det till en annan adress... klicka
här.
För mer information om tipsen ovan
kontakta Håkan via hans hemsida på
www.loven.se |
|