[klicka här för bättre layout]

     
  Håkan Lövén      
  Inspirationsbrev nummer 6:2012  

Tips och idéer

 
         
   
   
 

Konstruktiv feedback - svårt att göra lätt?
Alla vet att ge feedback, eller återkoppling, är både viktigt och effektivt. Det många ofta känner svårt inför, är att ge feedback på ett negativt beteende. (OBS! Skall inte blandas ihop med negativ feedback)
Det här kan vi prata om vitt och brett, och har så också gjort. Min vana trogen har jag valt att konceptualisera företeelsen genom en enkel modell att använda, vilken jag kommer presentera i det här brevet.
Jag har ansträngt mig att hålla den så pass generell att den ska passa alla situationer och relationer, privata som professionella.
Men innan vi kan använda den, krävs tre saker av oss...

Tre förutsättningar för konstruktiv feedback
1. Föregå med gott exempel. Mao lev/gör de du önskar se hos andra.
2. Förlita dig inte på tankeöverföring, utan uttala din förväntan till den/de det berör.
3. Agera assertivt, speciellt när vi kommer till att ge negativ feedback.
Osäker på vad "assertiv" är? Läs det här brevet från 2009.    

Modellen för negativ feedback
Modellen har 3 - 5 steg, där steg 1 - 3 är obligatoriska.

1. Påtala
När: vid risk för negativt beteende
Vad: påminna om förväntan
Syfte: ge berörd(a) möjlighet att korrigera sig själv(a)
2. Korrigera
När: i samband med negativt beteende
Vad: uppmärksamma beteende
Syfte: tillfälligt korrigera ett negativt beteende
3. Kritisera
När: efter negativt beteende
Vad: uppmärksamma konsekvens av negativt beteende
Syfte: få berörd(a) att vilja korrigera negativt beteende
4. Uppföljning
När: när ett önskvärt beteende inte automatiserats
Vad: påvisa kostnad av negativt beteende
Syfte: befästa viljan att korrigera ett negativt beteende
5. Repressalie
När: i samband med uppföljning (ovan)
Vad: ge utdelning av kostnad (ovan)
Syfte: förstärka negativ konsekvens


Ett exempel
En ungdom som inte kommer hem i tid på helgkvällar.

1. Påtala före utgång
Jag skulle verkligen uppskatta om du håller tiden som vi nu sagt. Jag sms:ar dig strax innan bussen går. Är vi överens?

2. Korrigera vid utebliven ankomst/kontakt (förmodligen via sms)
Nu har antingen något hänt, eller så nonchalerar du vår överenskommelse. Jag kommer inte kunna sova förens jag hör av eller ser dig hemma.
3. Kritisera dagen efter
Du kom hem 2 timmar efter utsatt tid. Jag vill ju helst kunna lita på dig, men har svårt med det när du inte fullföljer dina utfästelser. Det här gör mig inte bara besviken, utan också osäker på om jag kan lita på dig i andra sammanhang.
4. Uppföljning efter en period
Anledningen till att jag vill att du är hemma före midnatt är att 90% av alla våldsbrott i stan sker då. Även om du sköter dig, kan du aldrig svara för "alla andra". För mig är du så viktig att jag inte är beredd att chansa. Har du någon idé om hur vi ska göra framöver så att vi båda får det vi behöver?
5. Repressalie (i extrema fall, i samband med uppföljning)
Nu har du, som jag känner, negligerat våra överenskommelser så många gånger att jag har tappat all lust att fullfölja min egen. Jag lovade dig tidigare i år att du skulle få åka på en språkresa till sommaren om jag kände att jag kunde lita på dig. Jag känner inte den tilliten idag.. tyvärr. Men det går fler tåg, frågan är hur du kan bygga upp det förtroendet hos mig? Är det nåt jag kan göra? Hur gör vi?

Nu gick alla 5 stegen i ett svep, och det gör det sällan. Men det var bara ett skolexempel. Ibland räcker det med steg 1 och 2 för att få till stånd en positiv förändring.

Det finns mera...
Jag har satt ihop ett enkelt litet häfte, en lathund för chefer, som ger flera exempel och som också går igenom feedback vid positivt beteende. Här kan du ladda hem den som en PDF-fil här >>
Du får mer än gärna ge feedback på det häftet.

Sprida Lövéns ord?
Avslutningsvis vill jag be dig om en tjänst. Om du gillar det här brevet och har Facebook, öppna brevet i en Internetläsare och klicka på "dela" här till höger. Du som redan läser det här på Facebook... du vet vad du kan göra. :-)

   

Lövén levererar sällan det kunden vill ha.
Vi tar reda på vad kunden behöver och ser sen till att i första hand leverera just det.

Vill ni ha ett trevligt avbrott i vardagen?
..ring någon annan. Vill ni ha utveckling och resultat - ring Lövén!

En dålig kapten skyller på väder och vind, eller rent av manskapet.
En bra kapten lär sig segla.

Har Er organisation inte tid med utbildning och konsulter?
...då är ni i desperat behov av Lövéns tjänster. Kontakta oss omgående!

Fördelarna med organisations-interna utbildningar kontra publika kurser

Fördelarna med organisations-interna utbildningar kontra öppna kurser är flera. Till exempel att få rätt innehåll, i rätt tid, till rätt pris.
Läs mer här >>

Administration av det här brevet

Vill du läsa äldre inspirationsbrev, avregistrera dig eller få det till en annan adress... klicka här.

För mer information om tipsen ovan kontakta Håkan via hans hemsida på www.loven.se

 
Dela

 

   
   

© 2012 Håkan Lövén  |  loven.se  | handbok.se mindofsuccess.se