[klicka här för bättre layout]

     
  Håkan Lövén      
  Inspirationsbrev nummer 6:2013  

Tanka(r och) idéer

 
         
   
   
 

Du anställs på kompetens, och sparkas på personlighet
Och så här har det varit länge - alldeles för länge, om du frågar mig. När jag säger att det borde vara tvärt om, menar jag inte det bokstavligen.. men näst intill.
Och det här är inte bara min önskan. Att i större utsträckning rekrytera personlighet skulle gynna alla parter; arbetsgivare, arbetstagare och eventuella rekryterare.
Låt oss börja från början.

Vad som ligger till grund för vår prestation
Till grund för vår prestation ligger fyra komponenter; personlighet, kunskap, erfarenhet och motivation. Alla är mer eller mindre viktiga, allt baserat på funktion och uppgift.
Om du skulle drista dig till att rangordna dessa fyra, hur skulle den rangordningen se ut? Hm.. intressant!
Så när det kommer till rekrytering, hur värderas dessa? Vi tar en titt på vad arbetsgivaren i första hand söker.

Vad arbetsgivare vill ha
Arbetsgivare vill ha en högpresterande arbetstagare. Frågan är då; vad är en högpresterande medarbetare? I en modern Svensk studie fick ett hundratal konsultchefer uttala sin "önskelista" på kvaliteter hos konsulter. Den konsoliderade listan såg ut så här:
1. Lyhörd
2. Engagerad
3. Samarbetsvillig
4. Prestigelös
5. Empatisk
6. Kompetent
7. Tillmötesgående
8. Tillgänglig
9. Effektiv
10.Ambitiös

Av de tio adjektiven är bara ett som är direkt kopplat till kunskap och/eller erfarenhet. Så det verkar som att både du och chefer i allmänhet är överens om dina värden.

Till det kan jag (och majoriteten av framgångsrika chefer) intyga att av de fyra komponenterna som ligger till grund för vår prestation, är det bara två som en chef med lätthet kan hantera.

De fyra komponenterna i en anställningscykel
Ur ett HR-perspektiv består en anställning av fyra steg; rekrytering, förvaltning, utveckling och avveckling.

De fyra stegen i HR-processen
1. Rekrytera
Det är här arbetsgivaren har möjlighet att välja en personlighet som passar funktionen. Personlighet är något chefen inte utvecklar, annat än marginellt och i så fall över lång tid.
Även erfarenhet, framför allt livserfarenhet är något som arbetsgivaren kan ta till vara på i det första steget.
2. Förvalta
Här återfinns chefens huvudsakliga (dagliga) arbete; att upprätthålla motivationen hos sina medarbetare.
3. Utveckla
Det tredje steget är det ofta mest kritiska när det kommer till personalutveckling. Här skickar chefen medarbetaren på utbildning (kunskap), initierar projekt bestående  av en blandning av mindre respektive mer rutinerade medarbetare (erfarenhet), mm.
4. Avveckla
Här avvecklas människan. Antingen att den själv säger upp sig, går vidare i organisationen, eller blir avskedad.

Om någon reagerar på den plandrivna cykeln kan jag lugna er med att det givetvis ingår en agil iteration mellan steg två och tre.
Agilt HR kommer jag för övrigt att skriva om nästa år.

Så hur ser det ut i verkligheten?
Inte som jag skulle önska i alla fall. Självklart förstår majoriteten av arbetsgivare att personlighet i kombination med tjänsten är avgörande för att nå framgång. Tyvärr tar allt för få sig tiden att utforska personligheten, och faller istället tillbaka på CV med tillhörande "track reckord".
Jag påstår att det i första hand kommer ur okunskap, alltså man vet inte riktigt hur man skall kunna se människan bakom CV:et.
I andra hand handlar det om effektivitet (läs: lathet), speciellt hos rekryteringsbolagen. Dom påstår i och för sig att dom alltid ser människan bakom CV:et. Men det är rätt lätt att slå hål på. Hur då? Gå in på en av de större rekryteringsbolagens hemsida och läs hur många rekryteringar de gör per år, och slå sen ut det på antalet rekryteringskonsulter dom har.. dom kan aldrig finna den tiden om dom inte jobbar 36 timmar per dygn.

Om jag som arbetsgivare vill ändra på det här, hur gör jag då? Kontaktar Lövén. ;-)
Om jag som arbetssökande vill möta upp det här, hur gör jag då? Till exempel genom att ta en titt i listan under rubriken "vad arbetsgivare vill ha" och välja några adjektiv som du verkligen är för att sedan påvisa dom i följebrevet och vid intervjun.

God jul
Det här var årets sista brev. Jag önskar dig ett gott slut, så hörs/ses vi på andra sidan.

Sprida Lövéns ord?
Avslutningsvis vill jag be dig om en tjänst. Om du gillar det här brevet och har Facebook/LinkedIn, öppna brevet i en Internetläsare och klicka på "dela" här till höger. Du som redan läser det här på Facebook/LinkedIn... du vet vad du kan göra.. tack :-)

   

Kompetens kostar
Inkompetens kostar mer!
- Men tänk om vi utbildar dom, och dom slutar?
- Tänk om ni inte gör det, och dom stannar?


Du må veta vad du vill ha

Men är det verkligen vad du behöver?

En dålig kapten skyller på väder och vind, eller rent av manskapet.
En bra kapten lär sig segla.

Tag hand om din personal innan någon annan gör det.
Många fler personalinsatser skulle genomföras om bara någon satte sig ned och räknade ut vad de kostar att INTE genomföras.

Hämta kunskapen direkt ur källan
Fördelarna med organisations-interna utbildningar kontra öppna kurser är flera. Till exempel att få rätt innehåll, i rätt tid, till rätt pris.
Läs mer här >>
 


Administration av det här brevet
Vill du läsa tidigare inspirationsbrev, avregistrera dig eller få det till en annan adress... klicka här>>

För mer information om idéerna ovan kontakta Håkan via hans hemsida på www.loven.se

 


 

   
   

© 2013 Håkan Lövén  | hakan@loven.se  |  www.loven.se  | 070-740 50 56