|
Lön, en
känslig fråga
Hur mycket tjänar du i månaden..?
Av 10 Svenskar som skulle få den frågan från en bekant, skulle 9
känna sig okomfortabla med att svara.
Jag fascineras ofta när jag pratar
om lön och belöningssystem. Fascineras så till vida att en så
"enkel" sak kan vara så känslig. Men jag har själv varit där, så
jag förstår. Jag minns en av mina första chefer som förklarade
för mig att; lön är en hygienfaktor - punkt!
Jag ska försöka avdramatisera ämnet, och samtidigt ge tips på en
enkel lönemodell som både arbetstagare och arbetsgivare kan
använda.. förhoppningsvis lite mer
pedagogiskt än min chef ovan.
Vart tog
löneförhandlingen vägen?
När jag frågar HR-chefer vad skillnaden ligger i
ett lönesamtal kontra löneförhandling, får jag olika svar. Från
mindre erfarna HR-chefer är ofta svaren; att avdramatisera
mötet och skapa en dialog - lite lätt romantiska svar kan
jag tycka. Medan mer erfarna HR-chefer sonika svara;
arbetsgivare vill/behöver inte förhandla med enskilda
medarbetare, det gör man eventuellt med facket. Och det är
det sistnämnda jag också får bekräftat från medarbetare;
lönesamtal är ofta en monolog där ett lönebeslut kommuniceras
från lönesättande chef.
Det här är synd. Båda parter skulle vinna på en mer ömsesidig
förståelse och kreativt förhållningssätt till lön. Så här är
mitt bidrag..
Uppfattningar kring lön
(miss)uppfattningar delar jag upp utifrån två
perspektiv; arbetsgivare och arbetstagare. Vi börjar med
arbetsgivaren.
Allt för många lönesättande chefer tror fortfarande att lönen fungerar som en
motivationsfaktor - det gör den inte. Så gott som alla
arbetstagare i Sverige förväntar sig en marknadsmässig lön, plus
lite till - sen är det bra med det.
Vid en lönehöjning kommer
givetvis arbetstagaren vara mer eller mindre glad, men det är
ytterst kortvarigt. Ganska så snabbt har arbetstagaren anpassat
sina utgifter efter inkomsten, och status q har mer eller mindre
uppnåtts.
Skulle däremot arbetstagaren uppfatta sin lön som låg/orättvis,
då kommer den samma att påminna sig om detta resten av perioden.
Så i de fall lönen har en inverkan på motivationen, så är det i
negativ bemärkelse, som en missnöjesfaktor.
Från arbetstagarens sida förekommer ofta en uppfattning att
lönen skall vara rättvis, och då inte sällan i förhållande till
andra. Mitt tips är att aldrig argumentera för en viss lönenivå
baserat på vad andra tjänar, utan basera den istället på vad du
presterar.
Ett inte ovanligt argument vid en löneförhandling är att
arbetstagaren hänvisar till sin insats i form av tid; jag
jobbar faktiskt jätte mycket..! Min rekommendation är att
istället hänvisa till vad du presterar, oavsett tidsåtgång. Och
ha sedan en plan för hur du ska öka utväxlingen mellan insats
och avkastning, för att på så sätt kunna tjäna mer utan att för
den sakens skull jobba mer.
Lön för mödan.. är inte en hållbar lönemodell
Under industrisamhället var ofta lönen
baserad på resultat, tex ackordslön. Idag har majoriteten av
arbetsverksamma i Sverige en lön baserad på tid, tex tim- eller
månadslön. Vad det gäller timanställning har jag inte mycket att
tillföra, men med den senare desto mer.
Det här är mitt förslag på en transparant lönemodell.
Transparant så till vida att den passar alla branscher,
organisationer och funktioner. Till grund för en månadslön bör
det ligga tre parametrar; marknad,
väntat värde och mervärde.
Marknadsmässig lön är ett statistiskt underlag som
ger ett spann att röra sig inom.
Väntat värde är vad en genomsnittlig medarbetare
kan förväntas prestera, baserat på utbildning och erfarenhet.
Mervärdet är kopplat till individen och vad denne
kan kan tänkas tillföra utöver väntat värde, baserat på
personlighet, tex "entusiasmerande", "hjälpsam", "effektiv",
osv.
Ett räkneexempel vid rekrytering av en erfaren ekonomiassistent
skulle kunna se ut enligt följande.
Marknadsmässig lön: 23,000 - 25,000
Väntat värde: 24,000
Mervärde: 1,500
Arbetsgivaren erbjuder 25,000, och arbetstagaren förhandlar upp
lönen till 26,500. De två parterna har nu satt ingångslönen för
den nyanställde, och så långt är inget konstigt. Det intressanta
inträffar vid nästa lönesamtal, när provanställning övergår i
tillsvidareanställning. Ja, jag förespråkar 3 - 6 månaders
provanställning i alla lägen. Allt baserat på att lönen i första
hand skall vara prestationsbaserad mer än något annat.
Vid nästkommande lönesamtal är "mina" parametrar ovan som
bortblåsta, eventuellt med undantag av den första - det
marknadsmässiga lönespannet. Helt plötsligt är det budget,
konjunktur och utveckling som ligger till grund för kommande
lönenivå. Och i och med det går anställningen in i en, för båda
parter, godtycklig lönemodell.
När det borde vara tvärt om. Det marknadsmässiga lönespannet kan
man nu släppa helt och hållet, det används bara för ingångslön.
Nu och i fortsättningen är det istället värde och mervärde som
skall utvärderas och ligga till grund för nästkommande lönenivå
och dito period.
Bonus och provision då?
Bonus- och provisionssystem kolliderar
inte med min lönemodell. Tvärt om kan det vara lämpligt med ett
bonussystem när tex "mervärdet" tenderar till att kraftigt
fluktuera över en löneperiod. Att då bryta ur "mervärdet" från
den fasta månadslönen och lägga den som en rörlig del med fler
avstämningar än lönesamtalet en gång per år.
provision som enbart är baserat på resultat kan i många fall
vara ett bra komplement till min lönemodell, tex inom
säljorganisationer.
Hur svårt kan det vara?
Jag tror du som jag ser att en sån här
lönemodell är mer förståelig än andra klassiska, även om den
initialt har en viss startsträcka. En startsträcka som jag som
konsult kan korta ned - markant! :)
Trots det möter jag mellan varven total oförståelse. Några
gånger har jag funderat på att fortsätta med det jag gör idag,
men i en anställning. Ovillkorligen kommer frågan från
rekryteringskonsulten; vad har du för löneanspråk? Några
gånger har jag förklarat min lönemodell ovan, men idag vet jag
bättre.. jag höftar till med något lämpligt, så får man ta en
"riktig" lönediskussionen längre fram. :)
Sprida Lövéns ord?
Avslutningsvis vill jag be dig om en
tjänst. Om du gillar det här brevet och har Facebook, öppna
brevet i en Internetläsare och klicka på "dela" här till höger.
Du som redan läser det här på Facebook... du vet vad du kan
göra. :-) |
|
|
Lövén levererar sällan det kunden vill
ha.
Vi tar reda på vad kunden behöver och ser sen till att i
första hand leverera just det.
Vill ni ha ett trevligt avbrott i
vardagen?
..ring någon annan. Vill ni ha utveckling och resultat -
ring Lövén!
En dålig kapten skyller på väder och vind, eller rent av
manskapet.
En bra kapten lär sig segla.
Har Er organisation inte tid med
utbildning och konsulter?
...då är ni i desperat behov av Lövéns tjänster.
Kontakta oss omgående!
Fördelarna med organisations-interna
utbildningar kontra publika kurser
Fördelarna med organisations-interna utbildningar kontra
öppna kurser är flera. Till exempel att få rätt innehåll, i
rätt tid, till rätt pris.
Läs mer här >>
Administration av det här brevet
Vill du läsa äldre inspirationsbrev,
avregistrera dig eller få det till en annan adress... klicka
här.
För mer information om tipsen ovan
kontakta Håkan via hans hemsida på
www.loven.se |
|