|
Vad vi vill ha kontra vad vi behöver
Köper vi i första hand det vi vill ha
eller det vi behöver? Det vi vill ha... sen får man ju hoppas
att det var nåt vi också behövde. Det här känner alla handlare
och säljare till, och nu tänkte jag även inviga dig i den
insikten - om inte förr.
Det är känslosystemet som "bestämmer"
Som vanligt är det känslosystemet som har
störst inverkan på vårt beteende, därefter lägger intellektet in
sitt veto.
Ta reklam som exempel, det är väldigt sällan som den talar till
vårt förnuft om behovet. Nej, reklam går oftast ut på att få
känslosystemet att vilja ha varan.
Har du någon gång köpt något som du väldigt gärna ville ha, men
senare insåg inte behövde? Har du då också upplevt hur förnuftet
rationaliserat köpet i efterhand med; jamen det kan vara bra med
en extra "xxx"..?
Impulsköp är ett annat exempel på hur känslosystemet kan få oss
att agera mindre rationellt.
Konsekvenser hela tiden
Nu fick konsumtion vara ett skolexempel. Saken är
den att det här genomsyrar allt vi tar oss för i livet, från det
lilla till det stora. Från hur du svarar på ditt barns önskan om
godis mitt i veckan, till livsavgörande beslut för framtiden.
I majoriteten av fall går det bra på ett eller annat sätt. Men
det händer också att du, med facit i hand, ångrar ett tidigare
agerande. Och här finns en möjlighet att ta till vara på.
En negativ konsekvens
ur min verklighet
En grundbult i min verksamhet är att i första
hand ge kunderna det dom behöver. (se uppe till höger under
"tips och idéer") Där ett avgörande arbete initialt är att få
kunden att också vilja ha just det. Tex har jag en populär
föreläsning som heter "hantera besvärliga personer", där bara
20% av föreläsningen handlar om det titeln påbjuder, medan
resterande 80% om hur man slipper hamna i situationer med
besvärliga beteenden. Det här förstår och uppskattar alla
kunder, mao de vill ha det jag anser dom behöver.
För en tid sedan fick jag hoppa in för en föreläsare som blivit
sjuk. Det fanns omöjligt tid för mig att bearbeta kunden med
ovan innan föreläsningen, så jag vävde istället in det budskapet
i början av den samma - big mistake! Alla i auditoriet hade
redan en förväntan baserat på vad de ville ha; verktyg för att
hantera besvärliga personer... och det blev så klart en flopp.
Öka ditt inflytande
över känslosystemet
Så vad var det för möjlighet att ta till vara på?
Det handlar inte om att förändra eller försöka styra vårt
känslosystem - det varken kan eller ska vi. Tricket är att träna
vårt intellekt till att få ett större inflytande över våra
känslomässiga beslut, där första steget är att förstå och
förlika sig med det du läser just nu. Det andra steget är att
mellan varven stanna upp och reflektera över kopplingen mellan
handling och konsekvens. Tex; nu fick jag uppleva en mindre
gynnsam konsekvens, vad i mitt (eller andras) känslosystem kan
jag hantera annorlunda nästa gång?
I skolexemplet konsumtion kan det vara att påminna sig om (gång
på gång) att när jag vill handla nåt ställer mig frågan;
behöver jag det här?
I mitt exempel ovan är det att aldrig mer leverera en tjänst
innan jag verifierat att kunden vill ha det jag tänker leverera.
Innan jag ger efter för barnets tjat ställa mig frågan; vad
kan kostnaden för detta bli i förlängning?
Sprida Lövéns ord?
Avslutningsvis vill jag be dig om en
tjänst. Om du gillar det här brevet och har Facebook, öppna
brevet i en Internetläsare och klicka på "dela" här till höger.
Du som redan läser det här på Facebook... du vet vad du kan
göra. :-) |
|
|
Lövén levererar sällan det kunden vill
ha.
Vi tar reda på vad kunden behöver och ser sen till att i
första hand leverera just det.
Vill ni ha ett trevligt avbrott i
vardagen?
..ring någon annan. Vill ni ha utveckling och resultat -
ring Lövén!
En dålig kapten skyller på väder och vind, eller rent av
manskapet.
En bra kapten lär sig segla.
Har Er organisation inte tid med
utbildning och konsulter?
...då är ni i desperat behov av Lövéns tjänster.
Kontakta oss omgående!
Fördelarna med organisations-interna
utbildningar kontra publika kurser
Fördelarna med organisations-interna utbildningar kontra
öppna kurser är flera. Till exempel att få rätt innehåll, i
rätt tid, till rätt pris.
Läs mer här >>
Administration av det här brevet
Vill du läsa äldre inspirationsbrev,
avregistrera dig eller få det till en annan adress... klicka
här.
För mer information om tipsen ovan
kontakta Håkan via hans hemsida på
www.loven.se |
|