|
Vikten av
motiv i vårt arbete
Jag frågar ofta mina åhörare hur många
som gör uppgifter de inte riktigt förstår vitsen med. Det är
ofta(alltid) en majoritet som räcker upp handen... och lika många ser
det som "inte hela världen".
Jag menar på att ovetskap om arbetsuppgifters syfte, oavsett hur
få eller små de är, har en kostnad. Vilket det här brevet
handlar om.
Vad som "gör" vår prestation.
Utöver vår personlighet ligger tre
komponenter till grund för vår prestation; kunskap, erfarenhet
och motivation. Även om alla tre är viktiga, verkar motivationen
vara den komponent som gör störst skillnad när det kommer till
leveranser. Och det är här "syfte" kommer in i bilden...
Myten om motivation.
Ett idag klassiskt misstag är att tro
att vi kan motivera andra genom att dela med oss av vår egen.
Dels är det inte säkert att mina motivationsfaktorer appellerar
till omgivningen. Men framför allt för att motivation är en del
av känslosystemet, och kan därmed aldrig "delas ut". Det vi
däremot kan göra är att hjälpa andra att hitta sin motivation.
Skillnaden kan ses som hårfin, men är dramatisk. Tex kan jag
därmed hjälpa mig själv att hitta min motivation.
Motiv...ation.
Japp, att motiv ingår i ordet
motivation kan vara en ledtråd om att motiv är en universell
motivationsfaktor som hjälper oss att hitta vår motivation. I en
perfekt värld fungerar motivet även som ett incitament. Men jag
påstår att bara förståelsen för syftet med en arbetsuppgift
räcker långt nog.
Vems är ansvaret?
Ansvaret för att se och förstå motivet
med varje arbetsuppgift är tudelat. Proaktivt är det en chefs
ansvar att kommunicera det samma, medan det reaktivt är
medarbetarens ansvar att fråga.
Så som medarbetare, ta för vana att från och med nu fråga din
chef om motivet med de uppgifter som du inte riktigt ser vitsen
med, där nyckeln är att fråga för att förstå- inte att
ifrågasätta.
Motiv och motivation i
privatlivet.
Allt ovan är baserat på mänskliga drag
snarare än samhällsutveckling och organisationskultur. Det
innebär att det samma gäller i våra privata relationer;
föräldraskap, vänskap, partnerskap, osv.
Ett dåligt exempel; motivera den skoltrötte tonåringen genom att
försöka överföra sina egna motivationsfaktorer till barnet, inte
sällan i form av "piska och morot".
Ett bättre exempel; att hjälpa den skoltrötte tonåringen hitta
sin motivation utifrån barnets motivationsfaktorer, i form av
incitament.
Motiv och motivation i
arbetslivet.
Att se och förstå motiven i större
utsträckning är en bra början. Därtill kan man som chef aktivt
ta till vara på medarbetarnas motivationsfaktorer och
"uppgradera" dem till incitament. Det här är kärnan i Lövéns
ledarskapsprogram "prestationsorienterat ledarskap", som du kan
läsa mer om här:
http://www.loven.se/utbildning_1.shtm
Sprida Lövéns ord?
Avslutningsvis vill jag be dig om en
tjänst. Om du gillar det här brevet och har Facebook, öppna
brevet i en Internetläsare och klicka på "dela" här till höger.
Du som redan läser det här på Facebook... du vet vad du kan
göra. :-) |
|
|
Lövén levererar sällan det kunden vill
ha.
Vi tar reda på vad kunden behöver och ser sen till att i
första hand leverera just det.
Vill ni ha ett trevligt avbrott i
vardagen?
..ring någon annan. Vill ni ha utveckling och resultat -
ring Lövén!
En dålig kapten skyller på väder och vind, eller rent av
manskapet.
En bra kapten lär sig segla.
Har Er organisation inte tid med
utbildning och konsulter?
...då är ni i desperat behov av Lövéns tjänster.
Kontakta oss omgående!
Fördelarna med organisations-interna
utbildningar kontra publika kurser
Fördelarna med organisations-interna utbildningar kontra
öppna kurser är flera. Till exempel att få rätt innehåll, i
rätt tid, till rätt pris.
Läs mer här >>
Administration av det här brevet
Vill du läsa äldre inspirationsbrev,
avregistrera dig eller få det till en annan adress... klicka
här.
För mer information om tipsen ovan
kontakta Håkan via hans hemsida på
www.loven.se |
|