[klicka här för bättre layout]

     
  Håkan Lövén      
  Inspirationsbrev nummer 1:2011  

Tips och idéer

 
         
   
   
 

Från missförstånd till samförstånd
Gud vet hur många böcker och kurser det finns i ämnet kommunikation... vilket förmodligen avspeglar våra kommunikativa tillkortakommanden. Jag tänkte i årets första brev påvisa några utmaningar och tillhörande möjligheter, inom vardaglig kommunikation.

Tre steg till kommunikation
Som mottagare kan kommunikation delas upp i tre steg; lyssna, förstå och instämma.
Höra ingår inte inom ramen för kommunikation över huvud taget. Varför? Man kan till exempel vara döv och förstå. Eller som jag; jag kan höra TV:n, men inte lyssna.

Samförstånd är målet
För mig har all kommunikation ett syfte, där det primära målet är att förstå - allt annat är sekundärt. Om jag inte förstår så kan jag till exempel fråga; varför berättar du det här för mig? Jag vet, det kan låta nedlåtande, men jag vill påstå att det är raka motsatsen.

Skillnad mellan att förstå och hålla med
Den tredje nivån; att instämma, handlar om att bekräfta det man förstått - att stämma in. Det handlar inte nödvändigtvis om att hålla med eller inte. Och här har vi ett stort problem, att vi blandar ihop förstå med att hålla med.
Ta tex Kalle som argumenterar för sin sak. Jag kan då svara Kalle med; jahaa, du menar så... nu förstår jag. Och instinktivt tror Kalle att jag håller med - vilket inte behöver vara fallet.
En del blandar ihop dessa två till den milda grad att de lägger dövörat till och vägrar förstå, eftersom de inte vill hålla med.

Kommunikativa utmaningar
När sändaren känner att den inte når fram kan h*n uppleva en frustration som framkallar förvirring. Förvirring så till vida att h*n inte "ser" vad problemet är. Här kommer några exempel:

- hör h*n vad jag säger över huvud taget..?
Klart h*n gör, h*n lyssnar just nu bara till något/någon annat/annan.

- h*n lyssnar inte till vad jag säger..!
Klart h*n gör, h*n förstår bara inte vad du menar.

- h*n förstår aldrig vad jag menar..!
Klart h*n gör, h*n håller bara inte med.

Eller när mottagaren svarar:
- jag förstår inte vad problemet är..?
Det gör du nog, du bara inte håller med om att det är ett problem.

Lipa när det hettar till
Lipa är en effektiv metod att möta ett samtal som börjar glida oss ur händerna. Pröva att komplettera ditt svar med att lipa enligt följande:
 Lyssna (vilja förstå)
 Instäm (bekräfta det du förstått)
 Paus (tänk till innan du svarar)
...ge nu ditt svar och invänta respons
 Acceptera responsen (skapa inte ett meta-samtal)
...börja nu om med L:et igen, och igen, och...

Sprida Lövéns ord?
Avslutningsvis vill jag be dig om en tjänst. Om du gillar det här brevet och har Facebook, öppna brevet i en Internetläsare och klicka på "dela" här till höger. Du som redan läser det här på Facebook... du vet vad du kan göra. :-)

Tack!

   

Fördelarna med organisations-interna utbildningar kontra publika kurser
Fördelarna med organisations-interna utbildningar kontra öppna kurser är flera. Till exempel att få rätt innehåll, i rätt tid, till rätt pris.
Läs mer här >>


Formeln: ni + Lövén = prestation3
Vill Ni också ta del av framgångsformeln? Ge Lövén en timme för att presenterar vad vi kan hjälpa Er att åstadkomma.


Administration av det här brevet

Vill du läsa äldre inspirationsbrev, avregistrera dig eller få det till en annan adress... klicka här.

För mer information om tipsen ovan kontakta Håkan via hans hemsida på www.loven.se

 
Dela

 

   
   

© 2011 Håkan Lövén  |  loven.se  | handbok.se mindofsuccess.se