|
Värderingar
som hjälper och stjälper
Våra värderingar är de som definierar, och också bäst beskriver
oss människor. Tyvärr är det inte det samma med en organisation.
Jag skall i det här brevet belysa värderingars inverkan och
kraft på oss människor, samt reda ut den begreppsförvirring som
råder kring värderingar och organisationer.
Värderingar - attityd -
beteende
En idag klassisk beskrivning av oss människor är "bojen", som
jag håller kvar vid eftersom jag tycker den är lika enkel som
genial.
Bojens övre del representerar våra medvetna beteenden, medan den
undre delen representerar dito mindre medvetna. Den rörliga
kättingen motsvarar våran dynamiska attityd, och
betongfundamentet våra grundläggande värderingar.
Molnet illustrerar kontexten vi befinner oss i med tex
kulturella normer, men också andra människor
attityd och beteende.
Våra grundläggande värderingar är direkt kopplade till vår
attityd, som i sin tur färgar vårat beteende - framför allt det
mindre medvetna.

Exempelvis kan min värdering vara att man i första hand ska vara
tyst och lyssna. Men om jag befinner mig i en organisation som
premierar medarbetare som tar för sig och låter mycket, kan jag
på en medveten nivå anpassa mitt beteende till den kontexten.
Att förstå sina värderingar
Våra värderingar är i första hand socialt präglade, och därmed
finns det kulturella skillnader. Ta tex en individ med
stark anknytning till en viss religion och/eller tradition, han
eller hon har ofta lättare att uttala sig om sina värderingar,
än en person från ett sekularistiskt samhälle som Sverige. Sen
kan man ju diskutera om den förstnämnda uttalar sig om "molnet"
snarare än "betongfundamentet"? Men den diskussionen lämnar jag
där hän just nu.
En sak vi kan göra är att lägga sig på en brits och betala 750
kronor i timman. En annan är att fullfölja meningen; för mig är
det viktigt att XXX därför att YYY. Där YYY kan vara en ledtråd
till en grundläggande värdering.
Värderingar och
förtroendekriser
När jag började jobba i mitten på 80-talet var det
populärt med en sk. "mission statement" med tillhörande honörs-
eller ledord. Jag kunde tycka det var enkelt att förhålla sig
till vad det nu var ledningen hade bestämt.
För 10 år sedan förändrades det här radikalt när ett antal
namnkunniga företag hamnade i blåsväder. Det handlade om
förtroendekriser med Skandia i spetsen. För att göra en lång
historia kort, lösning verkade ligga i att företaget skulle
anamma (och framför allt kommunicera) sympatiska värderingar som
appellerade till kunderna. Och där verkar vi vara fast än idag.
Bullshit bingo
Idag ser jag allt från multinationella till mindre företag som
vitt och brett basunerar ut sina värdeord. En del sträcker sig
så långt att dom säger sig vara värdedrivna. Men det är väl
inte fel? Nej, inte i sig, alla får göra som dom vill. Men
eftersom dessa organisationer ämnar uppnå framsteg med sitt
värdearbete, men allt för ofta upplever det motsatta.. då är,
och förblir det fel.
Jag tror vi alla kan vara överens om att när en organisations
värderingar florerar på tröjor, musmattor och i annonser. Ja då
är det ofta floskler, mer ämnade för kunder än organisationen i
sig. Man kan säga att det uppstår en konflikt mellan företagets
kultur och de uttalade orden. Och den konflikten kommer hämma
den önskade framgången.
Tex jag ser företag med värdeord som andas sympati och
medmänsklighet, men som agerar affärsmässigt aggressivt. Där kan
jag tycka att det är bättre att säga som det är, tex; målet
helgar medlen och målet är att maximera inkomsten.
Men när dom verkligen avspeglar ett sunt samarbete och
fortskridande, då måste det väl vara okej? Nej, tyvärr..
inte riktigt.
Kalla saker vid dess rätta
namn
Problematiken kommer ur att organisationen förleds att tro sig
arbeta med något som inte finns.
Värderingar, som jag inledde med, är en del av oss
människor och vårt känslosystem. Så ja, alla människor i din
organisation har en uppsättning värderingar. Och det enda jag
kan garantera är att dom aldrig är 100% förenliga. Men det i sig är ingen större utmaning.
Problemet, åter igen, är när beslutsfattare tror att medarbetare
ska arbeta utifrån utsatta värderingar. Det blir lite som att;
nu skall ditt betongfundament justeras lite efter "oss". Det är
en utopi, allt annat är läppars bekännelse - och det är där
kostnaden uppstår.
Vad är då rätt namn?
När jag utbildar och konsulterar beslutsfattare är mitt förslag;
principer. Men det är inte skrivet i sten. I min egna verksamhet
har jag "nycklar till framgång".. alltså min framgång. Och vilka
de är kan du läsa om på min hemsida. Men jag vill i det här
sammanhanget INTE framhäva mig själv som någon god förebild. Jag
är bara en jäkel på att hjälpa andra med det. ;-)
Det viktiga är att förlika sig med att värderingar ligger inom
människan och bara är. Med det i beaktande, utifrån mål och
vision, ta fram en spelplan som organisationens individer måste
hålla sig inom. Spelplanen skall vara så pass omfattande att den
rymmer en mångfald av individuella uttryck. Och sist men inte
minst, den skall vara sann!
Sprida Lövéns ord?
Avslutningsvis vill jag be dig om en
tjänst. Om du gillar det här brevet och har Facebook/LinkedIn,
klicka på "dela" här till höger. tack :-) |
|
|
Kompetens kostar
Inkompetens kostar mer!
- Men tänk om vi utbildar dom, och dom slutar?
- Tänk om ni inte gör det, och dom stannar?
Du må veta vad du vill ha
Men är det verkligen vad du
behöver?
En dålig kapten skyller på
väder och vind, eller rent av manskapet.
En bra kapten lär sig segla.
Tag hand om din personal
innan någon annan gör det.
Många fler personalinsatser skulle
genomföras om bara någon satte sig ned och räknade ut vad de
kostar att INTE genomföras.
Hämta kunskapen direkt ur
källan
Fördelarna med organisations-interna utbildningar kontra
öppna kurser är flera. Till exempel att få rätt innehåll, i
rätt tid, till rätt pris.
Läs mer här >>
Administration av det här brevet
Vill du läsa tidigare inspirationsbrev,
avregistrera dig eller få det till en annan adress...
klicka här>>
För mer information om idéerna ovan
kontakta Håkan via hans hemsida på
www.loven.se |
|